Tuija Taalikka on vuoden kauneudenhoitoalan opettaja 2024
Turun ammatti-instituutin pitkän linjan ammatillinen opettaja Tuija Taalikka sai elokuussa vuoden kauneudenhoitoalan opettaja 2024 -tunnustuksen Suomen Hiusyrittäjät ry:n järjestämässä Finnish Hair & Beauty Awards 2024 -tapahtumassa Helsingin Kaivohuoneella.
‒ Erityisen paljon lämmittää se, että kunniamaininnan myöntävän tahon toimijat ovat hius- ja kauneudenhoitoalan yrittäjiä. He ovat nähneet arvokkaaksi ja maininnan arvoiseksi kouluttajan ja opettajan työni ammattilaisten valmiiksi saattamisessa, Tuija Taalikka sanoo.
Maamme suurin hius- ja kauneudenhoitoajan edunvalvontajärjestö Suomen Hiusyrittäjät ry. myönsi diplomin erinomaisesta ja intohimoisesta työstä kauneudenhoitoalan opettajana nyt ensi kertaa.
Palkinnon myöntämisen perusteissa mainitaan Tuija Taalikan vaikuttaneen syvällisesti opiskelijoiden oppimiseen ja ammatillisen kasvuun oman luovuutensa, ammattitaitonsa ja omistautumisensa kautta. Häntä arvostetaan vahvan pohjan luomisesta tulevaisuuden kauneudenhoitoalan ammattilaisille tarjoamalla opiskelijoille tietojen ja taitojen lisäksi myös rohkaisua ja inspiraatiota.
‒ Tuija Taalikka on alaa avarakatseisesti kehittävä sekä opettajana innostava ja positiivinen, tiivistää Suomen Hiusyrittäjien koulutusvaliokunnan puheenjohtaja Marja Sillanpää.
‒ Olen ehkä osannut tuoda opetuksessa esille asioita, jotka auttavat työllistymään ja tekemään työtä hyvin. Varmaankin on auttanut myös se, että minulla on hyvät työelämäyhteydet ja olen koko ajan koettanut pitää itseni alan töissä kiinni. Tunnen tämän päivän asiakkaiden tarpeita, Taalikka pohtii.
Erityisen mukavalta Taalikasta tuntuu se, että alan toimijoita ja oppilaitoksia pyydettiin nimeämään raadille ehdokkaat palkinnon saajaksi. Taalikan vastaanottaman tunnustuksen lisäksi gaalassa palkittiin vuoden 2024 hiusalan opettaja.
Avaimet hyvään opettajuuteen
Opettajan työn Taalikka kertoo olevan yhtä aikaa sekä haasteellista että antoisaa.
‒ Yhdessä opiskelijoiden kanssa kuljetaan kahden, kolmen vuoden yhteistä polkua heidän aloittaessaan ihan raakileina. Siinä näkee, mitä itse on pystynyt antamaan ja mihin suuntaan on pystynyt ohjaamaan toista ihmistä ammattiin kasvamisessa, ajattelumaailmassa ja tiedon siirtämisessä niin, että siitä tulee hänelle sovellettavissa oleva käyttötieto.
Pelkällä mallin näyttämisellä tai puhumisella ei Taalikan mukaan toivottua päämäärää saavuteta.
‒ Siinä on hurjan paljon myös ihmistuntemusta, kannustamista ja monenmoisten vaikeuksien kohtaamista varsinkin tänä päivänä, kun opiskelijapohja on hyvin moninaista verrattuna vuosien takaiseen.
Taalikka pyrkii osallistamaan opiskelijoita ja houkuttelemaan heidät keskustelemaan teoriapohjan luomisen ohessa.
‒ Kun asialle on luotu perusta, tuodaan uusi tieto mukaan kokemuksen kautta ja keskustellen. Se on varmaankin ydin opetuksessani. Olen omasta mielestäni aika helposti lähestyttävä: minut saa keskeyttää ja minua saa haastaa. Voimme jäädä pohtimaan ja vaikka eksyä aiheesta, jotta asia säilyisi mielenkiintoisena.
Taalikan mukaan hyvän työskentelyilmapiirin luominen lähtee juuri siitä, että opiskeltava asia on mielenkiintoista ja käytännönläheistä.
‒ Kerron esimerkkien kautta jonkin asian ja pyrin siihen, että itse tiedän mitä työelämässä tapahtuu tällä hetkellä. Juttelen kollegoiden tai työelämän ihmisten kanssa, jotta on varmasti käsitys siitä, mitä asiakkaat tänä päivänä haluavat, millaisia heidän tarpeensa ovat.
Kasvatusta yrittäjyyteen
Taalikan oma urapolku ammatilliseksi opettajaksi käynnistyi lukion jälkeen liiketoiminnan opinnoilla silloisessa kauppaopistossa. Pian hän kiinnostui kosmetologin työstä ja kouluttautui alalle. Kiinnostus tuntea syvemmin biologiaa ja kemiaa, markkinointia ja myyntiä sekä halu siirtää omaa osaamista toisille puskivat eteenpäin.
Tuija Taalikka on vuosien varrella ehtinyt toimia yrittäjänä, kouluttajana ja mm. ostajana kauneustarvikkeita myyvässä yrityksessä. Rinnalla on koko ajan kulkenut opettaminen ja oman ammattitaidon päivittäminen.
Yrittäjänä toimiminen on hius- ja kauneudenhoitoalalla tavallisin tapa työllistyä, ja moni haaveilee oman yrityksen perustamisesta. Yrittäjämäinen ajattelu kulkeekin koko ajan Taalikan opetuksen rinnalla.
‒ Opiskelijoiden tulee ymmärtää, mikä merkitys on sillä, että asiakas tulee hoitoihin uudelleen. Meillä on aika- ja materiaaliresurssit, jotka pitää tiedostaa. Asiakaspalveluun on pitkälti sisäänrakennettuna myös markkinointi.
‒ Koska kaupallisen perustutkinnon lisäksi olen myös suorittanut myynnin ammattitutkinnon ja tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon sekä kurssittanut itseni yrittäjäkasvatukseen, niin ehkä minussa joitakin kollegoitani enemmän näkyy yrittäjämäisen tekemisen korostaminen kaikessa tekemisessä.
Haasteitakin riittämiin
Tuija Taalikka kertoo monen asian muuttuneen hänen lähes 40 vuotta kestäneen työuransa aikana. Opetusvälineet ovat uudistuneet, suhtautuminen pedagogiikkaan ja se, millaisena opettaminen nähdään, ovat muuttuneet. Tieto kauneudenhoitoalalla lisääntyy ja teknologia mahdollistaa monenlaisia uusia hienouksia.
Iso osa opiskelijoista tulee erilaisista kulttuuritaustoista, mikä tuo mukanaan myös kielen ja oppimisen haasteita.
‒ Joissain kulttuureissa esimerkiksi itsearviointia ei ole harjoiteltu. Voidaan nähdä, että olen tosi hyvä, eikä kyseiseen kulttuuriin kuulu tunnistaa kehittymisen varaa. Tai päinvastoin katsotaan, ettei osaa mitään.
‒ Peruskoulusta suoraan tulevat nuoret eivät jaksa keskittyä. Aikoinaan jaksettiin opiskella teoriaa puolitoista tuntiakin yhteen kyytiin, mutta nykyään se on aivan mahdotonta. Se on vartti, ja sitten pitäisi jo tapahtua jotain muuta.
Taalikan mukaan kännykkä on näppärä apulainen tiedon ja kuvien hakemiseen, mutta se myös häiritsee tunnelman luomista oppitunneille.
‒ Digitaalisuus, teknologia ja sosiaalinen media mahdollistavat paljon. Mutta kun siellä snäppäillään kavereiden kanssa ja luullaan, ettei opettaja näe… jos koko ajan joudut keskeyttämään, eihän siinä meinaa punainen lanka säilyä.
Omasta jaksamisesta tulee huolehtia
‒ Kyllä intohimo työtä ja opettamista kohtaan tarvitsee olla, ja että siitä oikeasti tykkää. Opiskelijat eivät aina tunnu tajuavan sitä, että me oikeasti koetamme auttaa heitä tulemaan hyviksi ammattilaisiksi. Opiskelijalle on hyvä tehdä selväksi, että tarkoitukseni on auttaa sinua, mutta siihen kuuluvat myös tietyt vaatimukset.
‒ Opettaminen myös ottaa ihmisestä aika paljon. Olen opiskelijoiden edessä se, mikä muutenkin olen, sehän kuluttaa. On äärettömän tärkeää pitää huolta omasta jaksamisestaan. Itse ulkoilen ja kävelen koiran kanssa päivittäin mieluiten metsässä, rakastan metsän tuoksua. Toki kaikenlainen tunturin ja meren tuijottelu on ihan sama juttu, niistäkin nautin suunnattomasti.
Teksti ja kuvat: Lea Froloff